Julian HOFMANN

Julian HOFMANN

Paris

Professeur  en Marketing
Chef du département marketing

Présentation

Julian Hofmann est professeur en Marketing et a rejoint l’EM Normandie en 2016. Il est titulaire d’un doctorat en Science de gestion de l’Université de Cologne, Allemagne obtenu en 2012. Sa thèse porte sur la gestion de la marque. Ses recherches portent sur la gestion de la marque, particulièrement dans les secteurs du divertissement et du sport. Il est chef du Département Marketing.

Expérience professionnelle

Depuis 2016 : enseignant chercheur en marketing, EM Normandie
2013-2016 : enseignant chercheur en marketing, Université de Southern, Danemark 
2012-2013 : chercheur post-doc, Université de Cologne, Allemagne 
2007-2012 : assistant de recherche & doctorant, Université de Cologne, Allemagne
2005-2006 : enseignant études supérieures, Université de Lund, Suède 
2004-2007 : enseignant études supérieures, Université de Hambourg, Allemagne

Département
Marketing
Matières enseignées
Introduction au Marketing Marketing Marketing international Relation client
Diplômes
2012 : PhD en Management, Université de Cologne, Allemagne

Publications

  • Hofmann, J 2012, 'Essays on Human Brands and Meta-Analysis in Marketing', PhD en Sciences de Gestion, Université de Cologne, Cologne, Allemagne.

    2012

    Thèse de doctorat/HDR

  • Schnittka, O, Hofmann, J, Johnen, M, Erfgen, C & Rezvani, Z 2023, 'Brand Evaluations in Sponsorship versus Celebrity Endorsement', International Journal of Market Research, vol. 65, issue 1, Janvier, pp. 124-144. FNEGE : 3 ; ABS : 2 ; HCERES : B.

    2023

    Articles académiques

  • Behrens, R, Zhang Foutz, N, Franklin, M, Funk, J, Gutierrez-Navratil, F, Hofmann, J & Leibfried, U 2021, 'Leveraging analytics to produce compelling and profitable film content', Journal of Cultural Economics, vol. 45, juin, pp 171–211. CNRS 3, HCERES B. 

    2021

    Articles académiques

  • Faerber, L.S, Hofmann, J, Ahrholdt, D & Schnittka, O (à paraître), 'When are visitors actually satisfied at visitor attractions? What we know from more than 30 years of research', Tourism Management. CNRS : 2 ; FNEGE : 1 ; HCERES : A. 

    2021

    Articles académiques

  • Lavissière, A, Mandjak, T, Hoffmann, J & Fedi, L 2020, 'Port marketing as manifestation of sustainable marketing in a B2B context', Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 35, N. 3, pp. 524–536. CNRS : 3 ; FNEGE : 3 ; HCERES : B ; ABS 2 

    2020

    Articles académiques

  • Hofmann, J, Schnitta, O, Johnen, M & Kottermann, P 2019, ‘Talent or popularity: What drives market value and brand image for human brands?’, Journal of Business Research, vol. 124, pp. 748-758. CNRS : 2 ; FNEGE : 2 ; HCERES : A ; ABS 3

    2019

    Articles académiques

  • Mandjak, T, Lavissière, A, Hofmann, J, Bouchery, Y, Lavissière, M-C, Faury, O & Sohier, R 2019, 'Port marketing from a multidisciplinary perspective: A systematic literature review  and lexicometric analysis', Transport Policy, vol. 84, pp 50-72. CNRS: 3 ; HCERES: B ; ABS 2

    2019

    Articles académiques

  • Hofmann, J, Clément, M, Völckner, F & Hennig-Thurau, T 2017, 'Empirical Generalizations on the Impact of Stars on the Economic Success of Movies', International Journal of Research in Marketing, vol. 39, no. 2, pp.442-461, June.; CNRS: 2; FNEGE: 1; HCERES: A; ABS 4

    2017

    Articles académiques

  • Volckner, F & Hofmann, J 2007, 'The price-perceived quality relationship: A meta-analytic review and assessment of its determinants', Marketing Letters, vol. 18, no. 3, pp.181-196; CNRS: 2

    2007

    Articles académiques

  • Gundlach, H & Hofmann, J 2017, 'Preferences and Willingness to Pay for Tablet News Apps', Journal of Media Business Studies, vol. 28.

    2017

    Autres contributions académiques

  • Hennig-Thurau, T, Volckner, F, Clement, M & Hofmann, J 2013, 'Ocean’s Eleven – Die maximale Wirkung von Stars?', KOMPAKT (Marketing Club Köln/Bonn e. V.), vol. 2013/1, no. 1, pp.35-35

    2013

    Autres contributions académiques

  • Hofmann, J & Rasolofoarison, D 2022, 'How Music Fandom is Acted Out in 2022', Economics of the Music Industry conference, Hamburg, Germany, Decelber 1-2.

    2023

    Conférences académiques

  • Hofmann, J & Kovarski, O 2023, 'The specificities of word-of-mouth creation through events'EMAC Annual conference of the European Marketing Association, Odensen, Denmark, May 23-26.

    2023

    Conférences académiques

  • Pantin-Sohier, G, Sohier, R, Sohier, A & Hofmann, J 2022, 'The Impact of Rap Endorsers on Luxury Brand Personality', EMAC, Budapest, Hungary, May 24-27.
     

    2022

    Conférences académiques

  • Hofmann, J & Rasolofoarison, D 2022, 'Where is fandom acted out in 2022? An update on places of fan practices', Fan Studies Network – North America Conference Online, October 13-16.
     

    2022

    Conférences académiques

  • Wasser, F, Greve, G, Schnittka, O, Johnen, M, Hofmann, J 2021, 'How competitive advertising investments moderate advertising effectiveness in high- and low-informative media channels', The 50th Annual Conference of the European Marketing Association (EMAC), Madrid, Spain, May 24-25.
     

    2021

    Conférences académiques

  • Mandjak, T, Hofmann, J, Révész, B &Zieliński, M 2021, 'Do B2B platforms reflect a metamorphose of business relationships and management in networks?', 37th International Marketing and Purchasing Group (IMP) Conference, Cork, Ireland, August 1-12.

    2021

    Conférences académiques

  • Mandjak, T, Hofmann, J, Sohier, R, Zaman, M, Fedi, L, Lavissiere, A, Munkacsy, A & Jaszberényi, M 2020, ‘The interface between B2B and B2C: the example of cruise industry’, IMP conference,  Örebro, Sweden, September 3-4.

    2020

    Conférences académiques

  • Gundlach, H & Hofmann, J 2019, Information Search. Behavioural Economies. Relevance Decisions. To what extent do machine algorithms of Internet intermediaries replace the opinions of journalist in consumers' relevance assessment of information and formation of opinion?', 2019 Annual Conference of the European Media Management Association, Limassol, Cyprus, June 5-7.

    2019

    Conférences académiques

  • Hofmann, J 2019, ‘What influences the success of visitor attractions? A meta-analytic review of visitor satisfaction drivers’, EMAC 48th Annual Conference, Hamburg, Germany, May 28-June, 1.

    2019

    Conférences académiques

  • Schulz, P, Clement, M, Burmester, A & Hofmann, J 2019, ‘The role of professional critics for product success – a meta-analysis', 2019 Annual Conference of the European Media Management Association, Limassol, Cyprus, June 5-7.

    2019

    Conférences académiques

  • Lavissière, A, Mandjak, T & Hofmann, J 2018, ‘A Business to Business approach of Port Marketing’, 26th Annual Conference of the International Association of Maritime Economists (IAME 2018), Mombasa, Kenya, Sept, 11-14.

    2018

    Conférences académiques

  • Hofmann, J, Kottemann, P, Schnittka, O & Johnen, M 2018, 'Talent or popularity? An empirical analysis of the determinants of the brand image of human brands through the example of professional football players', 47th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC 2018), Glasgow, United Kingdom, May, 29-June, 1

    2018

    Conférences académiques

  • Schnittka, O, Hofmann, J, Johnen, M & Erfgen, C 2018, 'Fighting for the budget: Analyzing mediating and moderating drivers of the comparative effect of sponsorships and celebrity endorsements', 3rd Sport Marketing and Sponsorship conference, San Diego, USA, March, 8-10

    2018

    Conférences académiques

  • Lavissière, A, Mandjak, T & Hofmann, J 2018, 'A nested business network model: The network Rubik’s Cube', 26th Annual Conference of the International Association of Maritime Economists (IAME 2018), Mombasa, Kenya, Sept, 11-14.

    2018

    Conférences académiques

  • Hofmann, J, Schnittka, O, Kottemann, P & Johnen, M 2018, ''Talent or popularity? An empirical analysis of the determinants of the brand image of human brands through the example of professional football players', 3rd Sport Marketing and Sponsorship Conference, San Diego, USA, March, 8-10

    2018

    Conférences académiques

  • Clement, M, Schulz, P, Burmester, A & Hofmann, J 2018, 'The impact of critical reviews on the success of digital entertainment products', BI-Journal of the Academy of Marketing Science Thought Leaders’ Conference on Generalizations in Marketing: Systematic Reviews and Meta-Analyses, Oslo, Norway, June, 3-5

    2018

    Conférences académiques

  • Schnittka, O, Hofmann, J, Johnen, M & Erfgen, C 2017, 'Sponsorships vs. celebrity endorsement: Analyzing mediators for their different impact on brand image', 46th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC 2017), Groningen, Netherlands, May, 23-26

    2017

    Conférences académiques

  • Gundlach, H & Hofmann, J 2016, 'What drives competition in information search markets? - An empirical study of the relevant market, the consumer behaviour, and the effects on media business models', 11th Annual Conference of the European Media Management Association (EMMA 2016), Porto, Portugal, June, 2-4

    2016

    Conférences académiques

  • Hofmann, J, Clément, M, Völckner, F & Hennig-Thurau, T 2016, ''Empirical generalizations on the impact of stars on the economic success of movies', 11th Annual Conference of the European Media Management Association (EMMA 2016), Porto, Portugal, June, 2-4

    2016

    Conférences académiques

  • Hofmann, J & Kwiatkowski, G 2015, 'On event attendees’ determinants of spending – Integrating meta-analytic findings with empirical research', 24th Nordic Symposium in Tourism and Hospitality, Reykjavik, Iceland, October, 1st-3rd

    2015

    Conférences académiques

  • Hofmann, J 2013, 'A meta-analysis of the impact of stars on economic success of movies', 7th MAER-Net Colloquium, Greenwich, United Kingdom, September, 5-7

    2013

    Conférences académiques

  • Hofmann, J 2013, '“Rosen-stars” or “Adler-stars”? A meta-analytic review', 5th ESEA European Conference in Sports Economics, Esbjerg, Denmark, Sept, 19-20

    2013

    Conférences académiques

  • Hofmann, J 2009, 'The power of stars across industries', 22nd Doctoral Colloquium of the 38th Annual Conference of the European Marketing Academy, Nantes, France, May, 26-29

    2009

    Conférences académiques

  • Hofmann, J 2013, 'r-equivalent – A silver bullet with regard to missing correlations?', 1st Workshop on Synthesizing Complex Statistical Models, Koln, Germany, March, 8

    2013

    Conférences académiques sans comité de lecture

  • Hofmann, J 2021, 'Quel est l’objectif stratégique d’une entreprise en matière d’engagement marketing axé sur les média-sociaux ?', in Aubry, M & Sow, M.S. ‘La transformation digitale en entreprise, 100 questions/réponses’, les éditions Ellipses, pp. 219-220.

    2021

    Ouvrages de recherche et Chapitres d'ouvrage

  • Hofmann, J 2021, 'Comment l’entreprise intègre-t-elle les réseaux sociaux dans sa gestion de la relation client ?', in Aubry, M & Sow, M.S. ‘La transformation digitale en entreprise, 100 questions/réponses’, les éditions Ellipses, pp. 221-223.

    2021

    Ouvrages de recherche et Chapitres d'ouvrage

  • Hofmann, J 2021, 'Comment les consommateurs sont-ils influencés par les intermédiaires en ligne ?', in Aubry, M & Sow, M.S. ‘La transformation digitale en entreprise, 100 questions/réponses’, les éditions Ellipses, pp. 229-230.

    2021

    Ouvrages de recherche et Chapitres d'ouvrage

  • Hofmann, J 2021, 'Comment l’entreprise se prémunit-elle du Bad Buzz sur les réseaux sociaux ?', in Aubry, M & Sow, M.S. ‘La transformation digitale en entreprise, 100 questions/réponses’, les éditions Ellipses, pp. 231-232.

    2021

    Ouvrages de recherche et Chapitres d'ouvrage

  • Hofmann, J 2021, 'Quelle politique de prix pour le contenu digital ? Le cas des journaux en ligne', in Aubry, M & Sow, M.S. ‘La transformation digitale en entreprise, 100 questions/réponses’, les éditions Ellipses, pp. 233-234.

    2021

    Ouvrages de recherche et Chapitres d'ouvrage

  • Hofmann, J 2021, 'Quels sont les enjeux du digital pour le marketing ?’, in Aubry, M & Sow, M.S. ‘La transformation digitale en entreprise, 100 questions/réponses’, les éditions Ellipses, pp. 207-208.

    2021

    Ouvrages de recherche et Chapitres d'ouvrage

  • Hofmann, J 2014, "Stars als Human Brands im Sport", in H Preuß, F Huber, H Schunk & T Könecke (eds) , Marken und Sport, Wiesbaden, Germany, pp. 215-233

    2014

    Ouvrages de recherche et Chapitres d'ouvrage

  • Hofmann, J & Heidemann, B 2011, "Markendifferenzierung durch die Nutzung von Human Brands", in F Völckner, C Willers & T Weber (eds) , Markendifferenzierung – Innovative Konzepte zur erfolgreichen Markenprofilierung, Wiesbaden, Germany, pp. 295-314

    2011

    Ouvrages de recherche et Chapitres d'ouvrage

  • Völckner, F & Hofmann, J 2009, "The price-perceived quality relationship: A meta-analytic review and assessment of its determinants", in J Cadogan (ed.), Marketing Strategy – Six-Volume Set, London, United Kingdom

    2009

    Ouvrages de recherche et Chapitres d'ouvrage

  • Sohier, R, Sohier, A, Pantin-Sohier, G & Hoffman, J 2023, 'Luxe et rap : la bonne formule pour une image de marque plus cool ?', The Conversation, 23 novembre.

    2023

    Articles dans des revues professionnelles

  • Hoffmann, J 2021, 'What do we really appreciate when visiting tourist attractions?', Blog EM Normandie, 11 octobre.

    2021

    Articles dans des revues professionnelles

  • Hofmann, J 2019, 'How e-learning can improve student’s autonomy and foster active participation', Blog EM Normandie, 5 novembre. 

    2019

    Articles dans des revues professionnelles

  • Hofmann, J 2019, « Empirical generalizations on the impact of stars on the economic success of movies », Vidéo FNEGE Medias, Paris, juin.

    2019

    Vidéos de vulgarisation